vCard

03-6761011
אנשי"ם – ארגון נכי שיתוק מוחין ע"ר 58048474-9

מכתב לח"כ גילון

 

 

20.06.10

ח' בתמוז תש"ע.

 

 

לכבוד ח"כ אילן גילאון.

 

 

 

הנדון: מספר נושאים לדיון

 

 

מר גילאון הנכבד,

 

ברצוננו לעלות בפניך מספר נושאים מציקים וכואבים ומבקשים את מעורבותך ועזרתך.

 

העסקת עובדים זרים בסיעוד.

בתחום  זה שוררת אנדרלמוסיה רבה  וברצוני לפרט אחד לאחד:

 

א. תאגידי השמה לעובדים זרים בסיעוד:

 

החל מתאריך 1.1.2009 הנהיגה המדינה שיטה חדשה להעסקת עובדים זרים בתחום הסיעוד. כל נושא ההשמה והפיקוח עליה, הועבר לידי תאגידים מורשים. בכך הפריטה המדינה את הטיפול  בנושא והעבירה אותו לחברות פרטיות. המדינה הסירה מעליה כל מעורבות ואחריות  בנושא. בשיטה החדשה היא מחייבת את החברה לפקח על ההשמה שביצעה באמצעות ביקורי בית של עובדת סוציאלית  המועסקת במשכורת ע"י התאגיד עצמו.

 

לא יעלה על הדעת לתת בידיי התאגיד לפקח על עצמו ויש להעביר את הפיקוח  לידיי עובדות סוציאליות של הרשויות המקומיות.

יתרה מכך,  אין גורם מוסמך, ביחידת הסמך לעובדים זרים ו/ או ברשות ההגירה במשרד הפנים, המטפל בתלונות מטופלים ובני משפחותיהם, כנגד עובדים זרים  וחברות השמה.

עקב ריבוי התלונות של מטופלים ומשפחותיהם, יש למנות לאלתר נציב שיטפל בתלונותיהם וליידע בכתב, כל מטופל המעסיק עו"ז, על הנוהל בה יוכל לממש את זכותו להגיש תלונה.

 

 

 

 

ב. נטישת עובדים זרים את מטופליהם הסיעודיים. 

אחת התופעות הכואבות ביותר היא בריחת המטפל הזר ממעסיקו הסיעודי.

כאשר מטופל סיעודי נזקק לעובד זר, הוא פונה לחברת השמה, מעיין בקורות חיים של  עובדים זרים ובוחר לבסוף במטפל המתאים על פי הפרטים והכישורים הרשומים בקורות חייו של המטפל.

במקרים רבים נערכת גם שיחה טלפונית  טרנסאטלנטית, בין המטפל והמטופל ובה מוסברים למטפל מצבו של המטופל והדרישות הנצפות ממנו. לאחר שהמטפל נתן הסכמתו  הוא מוזמן ארצה להתחיל עבודתו עם המטופל.

לצערנו, קורה לא אחת שברגע שכף רגלו של המטפל הזר דרכה בארץ הקודש, או זמן קצר לאחר מכן, הוא עוזב את מטופלו הסיעודי, ללא הודעה מוקדמת ומבלי לחכות לבואו של מטפל מחליף, עובר למטופל אחר, או עובר לעסוק בעבודות נקיון, ומשאיר אחריו מטופל נכה או קשיש חסר ישע וחסר אונים. נטישה מאין זו עלולה אף לסכן את חייו של המטופל ואין דין ואין דיין !!!.

חה"כ גילאון, אין לעבור לסדר היום על כך ויש להעניש את המטפל בכל חומרת הדין.

מטפל הנוטש את מטופלו הסיעודי ללא הודעה מוקדמת ומבלי לחכות לבואו של מחליף, אינו ראוי ואינו מתאים לעבוד כמטפל סיעודי ויש לשולחו מידית לארצו.

חה"כ גילאון, המטפלים הזרים מוצגים ע"י התקשורת, לא אחת, כאוכלוסיה חלשה. אך אנו באנו לזעוק את זעקתם של החלשים באמת. של הנכים והקשישים המרותקים ברגע זה למיטותיהם מבלי יכולת לומר את אשר על ליבם ולהשמיע את זעקתם!!

אנו מבקשים ממך, אנא עזור ככל יכולתך לאוכלוסיית האזרחים הסיעודיים בפתרון הבעיות שהעלינו בפניך.

הפלייתם של  מוגבלי נידות חסרי רישיון נהיגה. 

ישנם נכי שיתוק מוחין עם נכות קשה,  אשר אינם מסוגלים לנהוג ולכן אין ברשותם רישיון נהיגה.

נכים אלו מוכרים ע"י המוסד לביטוח לאומי כמוגבלי ניידות והם זכאים לרכב בתנאי שיהיה להם מורשה נהיגה. הקריטריונים להכרת המל"ל במורשה הנהיגה של הנכה, קשוחים ביותר. על  מורשה הנהיגה להיות קרוב משפחה,  או מטפל של הנכה ומתגורר בביתו, או בבניין המשותף שבו גר הנכה, או במרחק שלא יעלה על 500 מטר בלבד!! בקו אוירי, מביתו של המוגבל בניידות.

אם מורשה הנהיגה מתגורר מספר מטרים נוספים מעל 500  מטר, תשלל זכאותו של המוגבל בניידות לרכב רפואי.

אנחנו רואים בזאת אטימות הגובלת באכזריות ויש להסיר גזירה זו לאלתר!!

 

יתרה מכך,  הגיעו לידינו תלונות של נכים חסרי רשיון נהיגה, שנשללה מה הזכות לרכוש רכב רפואי, משום שהם מתגוררים עם בן/בת זוג נכה עם רכב רפואי.במקרה זה, דורש המל"ל ממוגבל הניידות חסר הרכב, להיות שותף ברכב של בן/בת הזוג.

ונשללת מחסר הרכב הזכאות לרכב. לא עוזרים הנימוקים שבן/ בת הזוג אינו יכול/ה להיות מורשה נהיגה משום היותו עובד ואינו זמין ופנוי להסעת בן/ בת הזוג  הנכה חסר הרכב. אנו רואים בזאת אטימות לשמה!!

 

להלן עוד כמה גזירות נוספות שגזר המל"ל על  הנכים חסרי הרכב:

 

א. נכה קשה חסר רכב זכאי לקצבת ניידות לחסרי רכב בסך של  כ- 2000 ₪ לחודש.

נכה קשה והמרותק לכסא גלגלים ממונע שאין לו מורשה נהיגה ,הרוצה לצאת מביתו לצורך סידוריו, חייב להשכיר רכב ואן עם נהג. עלות השכירות: 250 ₪ לשעה!!

לכן, במקרים רבים  מוותר הנכה על זכותו האלמנטארית לצאת קצת מהבית מחוסר תקציב  משום שקצבת הניידות לחסר רכב הינה זעומה ביותר ואינה מספקת את צרכיו והוא נשאר כלוא וספון בביתו.

 

ב. מוגבל בניידות חסר רישיון נהיגה הזכאי לרכב ואן גדול, יוכל לממש זכאותו אם יש לו מורשה נהיגה עם רישיון מסוג ב' בלבד. להבדיל ממוגבל בניידות עם רישיון נהיגה שיוכל לממש זכאותו לרכב ואן גדול גם אם יציג למל"ל רישיון נהיגה לרכב פרטי. מדוע ההאפליה?!.

 

ג. יש לאפשר למוגבל בניידות חסר רשיון נהיגה  לממש זכאותו לרכב,  גם אם יתחייב בפני המל"ל לשכור שירותי נהג פרטי.

 

מכובדי, העלנו לפניך מספר בעיות קשות מנשוא בהתנהלותו של המל"ל כלפי הנכים חסרי רישיון נהיגה שהינם נכים במצב רפואי קשה מאוד, ומבקשים את התערבותך בנושאים שהעלנו לפניך מתוך ידיעתנו את רגישותך לסבלו ובעיותיו של הנכה והחלש בחברה הישראלית.

 

בכבוד רב ובתודה מראש,

 

קוטשר שלום,

דובר וחבר הנהלת אנשי"ם – ארגון נכי שיתוק מוחין ( ע"ר).