vCard

03-6761011
אנשי"ם – ארגון נכי שיתוק מוחין ע"ר 58048474-9

מכתב לחברי ועדת טרכטנברג

 

 

 

21.8.11

כ"א באב תשע"א.

 

 

לכבוד,

חברי ועדת טרכטנברג,

הועדה המיוחדת לבחינת שינויים כלכליים-חברתיים בישראל.

 

 

 

הנדון: מצבם העגום של נכי שיתוק המוחין בישראל.


נכבדיי,

שמחנו לשמוע על הקמת הועדה ואנו באנשי"ם – ארגון נכי שיתוק מוחין  ע"ר,

רואים חובה לעצמנו להביא לידיעתכם את מצבם  הכלכלי, חברתי והבריאותי הקשה  של כשלושים אלף איש ואשה,ילדים ומבוגרים החיים במצב פיזי, בריאותי, וסוציואקנומי ירוד ביותר.

בשעה חשובה זו, בה אתם יושבים על המדוכה ובודקים דרכים ואפשרויות לשיפור מצבם  של תושבי המדינה, אנו מוצאים לנכון ליידע אתכם על מצבם העגום של נכי שיתוק המוחין בישראל  ולפרוס בפניכם את בקשותינו לשיפור במצבנו.

 

א.  השוואת קצבת הנכות  לשכר המינימום במשק:

 

קצבת הנכות, הינה קצבת המחייה של הנכה. נכה בודד בשיעור של 100%, אשר איבד את מלוא כושרו להשתכר ועומדת כיום על סך 2300 ₪ לחודש. זהו סכום מגוחך, שלכל הדעות, אינו מאפשר קיום מינימאלי. אנו באנשי"ם מודעים לעלויות הכספיות הכרוכות בהעלאת שיעורי הקצבה ולפיכך מבקשים אנו להשוותה לשכר המינימום לפחות. גם סכום זה אינו מאפשר  תנאי מחייה נאותים, אולם בתוך עמנו אנו חיים ולכן אנו מבקשים את המינימום הזה לצורך מחייה מינימאלית.

 

 

ב. העלאת קצבת השר"מ לגובה שכר מטפל זר:

 

קצבת השר"מ משולמת לנכים קשים וסיעודיים. היא נקבעת עפ"י דרגות קושי בתפקוד היומי. נכה בדרגה הקשה  ביותר ,בשיעור של  175%, זכאי לקצבה בסך של כ 4500 ₪. בסכום זה אין הנכה יכול להעסיק אף לא  מטפל זר שעלותו הינה

כ-9000- 7000 ₪ לחודש כמפורט להלן:

תשלום שכר מינימום + ביטוח רפואי למטפל + חופשה שנתית + תשלום בגין העסקה בימי חגיו של המטפל + דמי הבראה + תשלום שעות נוספות בגין העסקת המטפל בימי השבתון שלו+ תשלום עמלות ודמי טיפול לחברות הסיעוד.

אנו מבקשים להשוות  גמלה זו להוצאות הריאליות שבהעסקת  מטפל זר, כדי  שנכה שיתוק המוחין  ימשיך לחיות בקהילה ולא במוסד סיעודי, קר ומנוכר.

יש לציין שעלות אישפוזו של הנכה במוסד סיעודי, עומדת על סך של כ- 20,000 ₪ לחודש בממוצע. המדינה משלמת את עליות האישפוז בבי"ח הסיעודי אך אינה מוכנה לשלם מחצית מכך לנכה,  בכדי שיוכל להמשיך את חייו בקהילה ובמשפחתו. פרדוקס זה אינו מובן ולא מקובל עלינו!!

זוהי התנהלות המתאימה לימיי הביניים  האפלים והיא גובלת באכזריות !

 

ג. הענקת טיפולי פיזיותרפיה  נוספים לנכי  שיתוק מוחין:

במסגרת חוק בריאות ממלכתי, זכאי כל אזרח  לעשרה טיפולי פיזיותרפיה בשנה. כל רופא נוירולוג יודע  שטיפולי פיזיותרפיה  לנכי שיתוק מוחין, הינם כאויר לנשימה עבורו.  הם משפרים את מצבו ואת תפקודו. 

לצורך  שיפור תפקודו של נכה שיתוק מוחין, הוא נזקק לשנים עשר טיפולי פיזיותרפיה בחודש לפחות. יש לאפשר לו קבלת הטיפולים האלה במסגרת חוק הבריאות הממלכתי.

 

ד. מוגבליי ניידות שאינם נוהגים.

ציבור נכי שיתוק המוחין מונה בתוכו קבוצה גדולה של נכים קשים מאוד אשר מפאת נכותם הקשה, מנועים מלנהוג. המוסד לביטוח לאומי  מעניק להם, לכאורה, הטבות האמורות להקל על ניידותם.

ציינו, לכאורה ולא בכדי. משום שהסייגים הקשים והמחמירים הנלווים להטבות אלה, מגבילים מאוד את הנכים הקשים.

לדוגמא:

1. נכה המוגבל בניידות בשיעור  של 80% ומעלה שאינו נוהג , זכאי להלוואה עומדת לכיסוי  75% מהמיסים על הרכב הנרכש, לעומתו, נכה מוגבל בניידות, בעל

 

רישיון נהיגה, זכאי להלוואה עומדת בשיעור של 100%  מסך כל המיסים החלים על הרכב הנרכש. מדוע ההפליה!

 

2. נכה קשה שאינו נוהג, זכאי להטבות ניידות, קרי: רכב רפואי, הלוואה עומדת לכיסוי המיסים על הרכב וגמלת ניידות, בתנאי שיש לו מורשה נהיגה המתגורר במרחק שאינו עולה על  500 מטר בקו אווירי מביתו של הנכה.

מורשה נהיגה הינו בדרך כלל, קרוב משפחה מדרגה ראשונה של הנכה.

נכים בודדים שאינם נוהגים, ואין להם מורשה נהיגה או שמורשה הנהיגה מתגורר במרחק של למעלה מ 500 מ' מביתו של מוגבל הניידות, יבודדו בעל כורחם בביתם ודינם נחרץ למאסר עולם בבית.

זהו סייג רע ואכזרי ועליו להעלם מן העולם!!

אנו דורשים לבטל את הגבלת המרחק  של מורשה הנהיגה ולהכיר בזכותם של הנכים הבודדים חסרי רישיון הנהיגה, לרכוש שירותי נהג פרטי .

 

3.המוסד לביטוח  לאומי  אינו מאשר למוגבל בניידות, חסר רישיון נהיגה,  זכאות לרכב רפואי  באם הוא מתגורר עם בן/בת זוג נכה בעל רכב.

אנו דורשים  שביטוח לאומי יבדוק כל מקרה לגופו ובאם יוכח שבן/ בת הזוג לא נמצא/ת בבית ברוב שעות היום, לא ימנע הביטוח הלאומי את הטבות הניידות המגיעות למוגבל בניידות.

 

ה. טיפולי שיניים  ושיקום הפה לנכי שיתוק המוחין:

כ- 75% מנכי שיתוק מוחין סובלים מהרס כמעט מוחלט של שיניהם. תוצאה ישירה של הנכות המולדת.

הסיבות כדלקמן: מבנה הלסת א-סימטרי, הידוק הלסתות, חריקת שיניים, צריכת סוכרים מוגזמת ואי שמירת על היגיינה הפה והשיניים-עכב קשיים מוטוריים/קוגניטיביים. עלות הטיפול  עד 200,000 ₪ ויותר.

ישנה אפליה בהשתתפות המדינה בטיפול. בעלי לקויות שכליות זכאים להשתתפות במימון ובעלי לקויות פיסיות- אינם זכאים לכך.

כדוגמא לא היפותטית:  תאומים הנולדים עם פגיעה רב מערכתית – שיתוק מוחין: העולל ששפר עליו גורלו והינו בעל יכולת שכלית תקינה

אינו זכאי להשתתפות במימון בטיפולי שיניים.

לעומת זאת,  אחיו התאום שנפגע גם בשכלו, מקבל השתתפות במימון !

הכיצד יתכן??

נכבדיי,

זו העת  לדאוג גם לציבור נכי שיתוק המוחין בישראל. נכים אלו הינם החוליה החלשה ביותר בקרב הנכים בפרט, ובקרב האוכלוסיה בכלל.

איננו רוצים חמלה ונדבות, אנו רוצים לחיות בקהילה ובכבוד!!!

כי גם לנו מגיע להגיע.

אנו רוצים להאמין שוועדה זו הוקמה מתוך רצון כן ואמיתי, ולא כמס שפתיים ומטרתה, לתקן עוולות ולשפר את רווחתם של כל אזרחי המדינה, כולל נכי שיתוק המוחין בישראל.

 

נבקשכם לאשר קבלת מכתבנו וליידע אותנו על פועלכם בנדון.

בכבוד רב,

 

אברהם יוסף סלומה,      יו"ר אנשי"ם                                                          

שלום קוטשר           מנכ"ל אנשי"ם